PASANG IKLAN MU DI SINI

PASANG IKLAN ANDA DI SINI

Wednesday, February 20, 2013

Peristiwa Sejarah & Amalan-Amalan di bulan Rabi’ul Akhir


 Jika Rabiulawal merupakan awal musim bunga bagi tanaman, maka Rabiulakhir adalah periode akhir musim bunga. Bulan ini memang merupakan peringkat akhir bagi tanaman-tanaman berbunga.

Pada waktu itu biasanya tanaman-tanaman di Tanah Arab akan mengalami akhir musim bunga sebelum tibanya musim dingin. Rabiulakhir disebut juga dengan nama Rabiul Thani yang membawa pengertian sama.
Perlu diketahui bahwa istilah itu hanyalah sebutan nama bagi masing-masing bulan yang sebelumnya nama itu sudah demikian sebelum kedatangan Rasulullah SAW, dan setelah Rasulullah mencermati nama-nama bulan itu tidak memberi makna yang buruk, maka Rasulullah SAW pun mengekalkannya. Sebenarnya nama Rabiulakhir itu sendiri tidak ada hubungannya dengan ketetapan musim bunga atau buah kepada tanaman.
Cuaca, iklim, suhu dan musim berkait erat dengan peredaran matahari dan bintang-bintang lain, sedangkan takwim Islam Qamari adalah berlandaskan kepada peredaran bulan mengelilingi bumi.
Jadi bulan Rabiulakhir yang bermakna musim bunga yang akhir tidak dapat dikaitkan dengan musim bunga sebenarnya, ia hanya sekadar nama bagi bulan itu sendiri.
Salah satu ajaran Rasulullah SAW adalah memupuk keterikatan umat dengan peristiwa penting yang terjadi dalam lintasan sejarah. Maksudnya, jangan sampai umat melupakan sejarah, sebab dari sanalah manusia bisa terdidik dan tersegarkan jiwanya, tercerahkan cara pandangnya serta faedah dan guna yang lain.
Ajaran itu salah satunya terkandung dalam sabda Beliau Saw., “Sebaik-baik hari di mana matahari terbit adalah hari Jum’at, di hari itu Adam diciptakan…” HR. Muslim-Nasa’i.
Dalam kitab Maadza fi Sya’baan disebutkan bahwa keterikatan manusia dengan suatu masa sangat bergantung dengan peristiwa yang terjadi di masa itu. Semakin kuat keterikatan mereka dengan sebuah peristiwa, maka semakin kuat pula keterikatan mereka dengan masa tersebut. Bulan Rabiut Akhir juga demikian halnya, ada peristiwa yang layak diketahui dan dimengerti, antara lain:
Pengusiran Bani Nadhir dari Madinah, karena mereka melakukan upaya makar dan merencanakan pembunuhan terhadap Rasulullah Saw.
Perang Ghoobah atau Dzi Qord, yaitu sebuah mata air tidak jauh dari Madinah dan bermula ketika Uyainah bin Hishn al Fazzari bersama empat puluh temannya merampas Luqhah (untuk yang mengandung dan menjelang melahirkan) milik Rasulullah SAW yang digembalakan Abu Dzar dan anaknya. Lebih dari itu mereka juga membunuh putera Abu Dzar tersebut.
Ada beberapa peperangan lain yang dicatat berlaku pada zaman Rasulullah SAW, yaitu peperangan Najran, Pengusiran kaum Yahudi Bani Nadir, Peperangan Al-Ghabah/Zi-Qarad dan Peperangan Al-Ghamar.
Pengepungan Damsyik – pada zaman Khalifah Abu Bakar As-Siddiq r.a diketuai oleh Abu ‘Ubaidah bin Al Jarrah dan Khalid bin Al Walid r.a tahun 14 Hijrah dan seterusnya membawa kepada pembukaan Damsyik, juga terjadi pada bulan ini.
Khalifah Abu Bakar As-Siddiq r.a meninggal dunia dan Saidina Umar Al-Khattab r.a di baiat menjadi Khalifah yang kedua.
Selain itu, peperangan Jamal – tahun fitnah di mana Saidatina Aisyah r.ha diceritakan ikut terseret dalam kancah peperangan menentang Khalifah Ali r.a.
Pada bulan ini, beberapa sahabat Nabi Muhammad telah pula gugur syahid, di antaranya Talhah r.a dan Ibnu Zubir r, sementara Imam Ghazali r.h juga tutup usia pada bulan Rabiul Akhir.
Ada pendapat yang mengatakan, 27 Rabiulakhir adalah tarikh Isra dan Mirajnya Rasulullah SAW (tarikh difardukan solat).
Amalan-amalan ibadat baik yang fardu maupun yang sunat di bulan Rabiulakhir adalah sama dengan bulan-bulan yang lain. Tidak ada amalan-amalan khusus yang dianjurkan oleh Islam dalam bulan ini. Tetapi walau bagaimanapun, umt Islam tentu tetap diminta untuk meningkatkan amalan dari masa ke masa, walau dalam bulan mana sekali pun.
Terdapat banyak lagi amalan sunat yang masih tidak kita lakukan atau tidak berkesempatan melakukannya. Maka pada bulan ini adalah waktu yang pas untuk kita mengamalkan ibadah-ibadah sunat tersebut, sebagai penampung atau pelengkap kepada amalan-amalan wajib.
Di antara amalan-amalan sunat yang dilakukan Rasulullah SAW sepanjang tahun ialah sholat tahajjud, sholat qabliah dan ba`diah, puasa Senin/Kamis, sedekah, membaca Al-Qur`an dan lain-lain.

       Amalan-amalan sunah di bulan Rabi’ul akhir adalah sama seperti amalan-amalan sunah di bulan-bulan lainnya. Tidak ada amalan-amalan istimewa dibulan Rabi’ul akhir yang menjadi amalan Rasulullah SAW ataupun para sahabat dan salafus-soleh. Kita dianjurkan untuk meningkatkan amalan-amalan kebaikan seperti biasanya.

Peristiwa Penting di Bulan Rabi’ul Akhir

1. Peperangan, ada beberapa peperangan yang dicatat berlaku pada zaman Rasulullah s.a.w yang berlaku di bulan Rabiulakhir diantaranya Peperangan Najran, Pengusiran kaum Yahudi Bani Nadir, Peperangan Al-Ghabah / Zi-Qarad dan Peperangan Al-Ghamar.
2. Pengepungan Damsyik – pada zaman Khalifah Abu Bakar As-Siddiq r.a diketuai oleh Abu ‘Ubaidah bin Al Jarrah dan Khalid bin Al Walid r.a tahun 14 Hijrah dan seterusnya membawa kepada pembukaan Damsyik.
3. Khalifah Abu Bakar As-Siddiq r.a meninggal dunia dan Saidina Umar Al-Khattab r.a di bai`ah menjadi Khalifah yang kedua.
4. Peperangan Jamal – tahun fitnah dimana Saidatina Aisyah r.ha terheret dalam kancah peperangan menentang Khalifah Ali r.a.
5. Ramai sahabat-sahabat yang gugur syahid diantaranya Talhah r.a dan Ibnu Zubir r.a. Imam Ghazali r.h meninggal dunia.

No comments:

Post a Comment

Mohon Masukan dan Saran yang membangun dari Anda Duhai Tamu Rasulullah SAW.

Klik Saja Gratis

loading...